Camilla Bloch søger i første omgang en skohylde for at få mere sjæl i sit bryggers
Den 26-årige socialentreprenør-studerende Camilla Bloch gik torsdag eftermiddag til angreb på tidens omsiggribende Ikea-kultur, der har bredt sig fra varehuse i Taastrup og Gentofte og er trængt ind i hendes hjem i Rabarberkvarteret.
Træt af for meget ensformighed fra Ikea, ikke mindst i sit køkken og bryggers, gik hun på gaden for at skabe sig det rette miks af moderne møbler og genbrug, og helt konkret for at finde sig en skohylde med egen identitet.
”Jeg går efter at finde noget unikt, som jeg kan bruge til min kreative indretning,” fortæller Camilla Bloch, mens hun tager sig god tid til at kigge på udvalget af bestik i genbrugsforretningen Quriosa i Rantzausgade.
Ikke hendes valg
Bloch er for nylig flyttet ind i en lejlighed i nærheden og tøver ikke med at kritisere den svenske møbelgigant, der har leveret køkkenet før hun flyttede ind. Hun mener, at kædens varer er for ”identitetsløse”.
Men selv om Camilla Bloch er sikker i sin smag, er hun også opmærksom på konsekvenserne, hvis hun skulle vælge at skifte køkkenet ud.
”Det er synd at smide møbler ud, så også derfor vil jeg gerne finde noget genbrug,” siger hun og giver udtryk for, at genbrugsforretninger er en mere uforudsigelig verden, hvor man ikke ved, hvad der gemmer sig i hjørnerne.
Forsvar: Vi har bredt udvalg
Kritikken fra smagsdommeren i Rantzausgade vurderes som ”en historie der ikke er så meget i” af møbelkæden, der har 373 varehuse i 47 lande og en årlig omsætning på 225 mia. kroner.
Corporate kommunikationsansvarlig for IKEA Danmark, Tina Lindharth, siger til Rabarberbladet, at ”Ikea har et bredt sortiment” og fortæller uddybende, at de har produkter til forskellige forbrugere med forskellig stil.
Lindharth vil ikke afvise Blochs kritik, men understreger ”at stil og smag er en personlig sag”.
Tilbage i Rantzausgade står Camilla Bloch med en lille krukke i hånden, som hun har fundet til sit smør, og erkender, at den ikke er den skohylde, hun egentlig havde tænkt sig at købe.
”Den vil give mit køkken mere identitet,” siger Camilla Bloch.